Water Challenge Board-FLs
KolofonVandForsyningslandsby

FORLØBETS RAMMER

Fag: Fysik og Matematik

Klassetrin: Alle

Tidsforbrug: 1,5 – 3,0 timer

Vanddistribution i forsyningslandsbyen

Dette materiale handler om distribution af vand, og er et undervisningsforløb til matematik og fysik der henvender sig til gymnasiet. Hele forløbet afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.

De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Distribution af vand.

På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteten.

Hvad er vanddistribution i forsyningslandsbyen, og hvorfor er det en interessant aktivitet?

Meningen med aktiviteten er at udfordre de deltagende elever til at designe, bygge og teste et vandforsyningsnetværk til hytterne i forsyningslandsbyen.

Elementerne i aktiviteten er:
– Design af et vandforsyningsnetværk til forsyningslandsbyen
– Konstruktion af vandforsyningsnetværket
– Test af vandforsyningsnetværket
– Evt. måling af vandtryk ved de fem hytter med efterfølgende tilpasning af netværket.

Aktiviteten kan udvides med en undersøgelse af tryktab i rør og samlinger.

Målet er at færdiggøre et fuldt funktionsdygtigt vandforsyningsnetværk, der kan forsyne alle forbrugerne med vand. Når man er færdige med at konstruere det designede vandforsyningsnetværk, skal der løbe vand til alle forbrugerne.

Teamwork, kommunikation og problemløsning er centrale dele af aktiviteten.

Figur 1: Rør og samlinger til vandnetværket i forsyningslandsbyen

Relevans for casen

Distribution af vand er et vigtigt element i et vandprojekt, og det indgår i alle trin i designprocessen. I vurderingsfasen foretages den topografisk undersøgelse, der danner grundlaget for at kunne planlægge rørlægningen. I konceptdesign fasen fastlægges system layoutet, herunder det konkrete layout af distributionsnetværket og endelig vælges konkrete komponenter i designvalgsfasen.

Figur 2: Trin i designprocessen der indgår i design af et vandforsyningsnetværk
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2

Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Emma og Jacob der sammen har ansvaret for denne del af projektet.

Emma, Civilingeniør

Emma har en baggrund i civil- og miljøteknik. Hun designer og bygger vandinfrastruktur som brønde og rørledninger. Hendes arbejde sikrer, at landsbyer har adgang til rent vand (FN Verdensmål 6). Emma har også arbejdet på projekter, der bruger solcelleteknologi til at drive vandpumpesystemer, hvilket bidrager til bæredygtig energi (FN Verdensmål 7). Emma siger: “At se børn drikke rent vand uden frygt for sygdomme er den største belønning.”

Jacob, Landmåler

Jacob er landmåler og spiller en central rolle i at opmåle og projektere vandløsninger. Han analyserer terrænet og planlægger, hvor og hvordan vandinfrastrukturen skal bygges. Jacobs arbejde sikrer, at projekterne er præcise og effektive, hvilket er afgørende for at opnå rent vand og sanitet (FN Verdensmål 6) og støtte landbrug og fødevaresikkerhed (FN Verdensmål 2). “Jeg elsker at se et projekt komme til live fra mine tegninger til noget, der virkelig gør en forskel,” siger Jacob.

Lærervejledning

Elevark