Slider Forløb Vandrensning
KolofonVand2

FORLØBETS RAMMER

Fag: Kemi/Geografi

Klassetrin: Alle

Tidsforbrug: 2 lektioner

Vandrensning

Dette materiale handler om vandrensning, og er et undervisningsforløb til Kemi og Geografi der henvender sig til alle klassetrin fra 7. klasse til 3.g. Hele forløbet afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.

De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Vand.

På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteterne.

Relevans for casen

Vindmøller er et interessant supplement til design af stand alone anlæg i forbindelse med vandprojekter, og efter den topografiske undersøgelse i Vurderingsfasen vil en første vurdering af om vindenergi er aktuelt i det konkrete projekt finde sted. Viser det sig at det kunne være interessant vil man indtænke vindenergi i Koncept design fasen når system layoutet fastlægges. Konkrete komponenter vælges i Design valgs fasen.

Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om vindmøller er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2

Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Laura der har ansvaret for denne del af projektet.

Laura, Diplomingeniør

Laura er diplomingeniør i energiteknologi med speciale i design og implementering af bæredygtige energisystemer. Hun arbejder med at integrere solceller, batterier og vindmøller i vandforsyningsprojekter for at sikre pålidelig og ren energi til afsidesliggende landsbyer (FN Verdensmål 7). Laura siger: “At kunne kombinere mine færdigheder inden for energiteknologi med vandprojekter giver mig en dyb tilfredsstillelse.”

Lærervejledning

Elevark

Elevaktiviteter

Opgaver