SP3A-9
KolofonPumpe2

FORLØBETS RAMMER

Fag: Fysik

Klassetrin: Alle

Tidsforbrug: 2 lektioner

Skil og saml en Grundfos dykpumpe

Dette materiale handler om pumper, og er et undervisningsforløb til Fysik der henvender sig til alle klassetrin fra 7. klasse til 3.g. Hele forløbet afvikles i forbindelse med et besøg ved BeScience: Afrika i Bjerringbro, der fysisk er placeret ved Bjerringbro Gymnasium.

De overordnede tanker bag temaet, progressionsplaner, forudsætninger og faglige mål findes i menuen Temaer på siden Pumper.

På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteterne.

Relevans for casen

Vores behov for vand gør os afhængige af pumpeteknologien. Derfor er det vigtigt at eleverne forstår de videnskabelige koncepter der ligger bag pumpens funktion. Pumpens funktion er en afgørende brik i forståelsen af vandforsyning, i Danmark såvel som i Afrika.

Inden arbejdet med vandforsyning kan blive igangsat, skal eleverne have en grundlæggende forståelse for:

1) pumpens opbygning
2) pumpens funktion
3) pumpens formål.

I et konkret projekt bestemmes det forventede behov for vand og dermed den ønskede flowhastighed i Koncept design fasen. De konkrete komponenter vælges i Design valgs fasen.

Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om pumper er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2

Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Hans der har ansvaret for denne del af projektet.

Hans, Maskiningeniør

Hans er maskiningeniør med speciale i design og dimensionering af pumper. Han har omfattende erfaring med at udvikle og optimere pumpesystemer til vandforsyningsprojekter. Hans arbejde er afgørende for at sikre, at vand kan transporteres pålideligt og effektivt gennem hele systemet (FN Verdensmål 6). Hans siger: “At designe pumper, der kan levere rent vand til afsidesliggende områder, giver mig en følelse af at gøre en reel forskel.”

Lærervejledning

Elevark