FORLØBETS RAMMER
Fag: Fysik
Klassetrin: 7. klasse
Tidsforbrug: 11 lektioner
Pumper – Vejen til vand
Dette materiale handler om pumper, og er et undervisningsforløb til fysik der henvender sig til 7. klasse. Forløbet er tænkt ind i en før-under-efter didaktik hvor eleverne bliver introduceret til emnerne; overtryk, undertryk, centrifugalkraft osv. på egen skole, den praktiske del af forløbet afvikles ved vandboringen ved BeScience: Afrika i Bjerringbro og efterbehandlingen foregår tilbage på egen skole og består af en konklusion, hvor teori og praksis smelter sammen.
På denne side findes lærer- og elevvejledninger og andre nødvendige materialer til gennemførelse af undervisningsaktiviteterne.
Relevans for casen
Vores behov for vand gør os afhængige af pumpeteknologien. Derfor er det vigtigt at eleverne forstår de videnskabelige koncepter der ligger bag pumpens funktion. Pumpens funktion er en afgørende brik i forståelsen af vandforsyning, i Danmark såvel som i Afrika.
Inden arbejdet med vandforsyning kan blive igangsat, skal eleverne have en grundlæggende forståelse for:
1) pumpens opbygning
2) pumpens funktion
3) pumpens formål.
I et konkret projekt bestemmes det forventede behov for vand og dermed den ønskede flowhastighed i Koncept design fasen. De konkrete komponenter vælges i Design valgs fasen.
Figur 1: Trin i designprocessen hvor viden om pumper er relevant
Kilde: Water Mission, Technical Handbook, ver. 1.2
Hos Water Mission vil det være medarbejdere som Hans der har ansvaret for denne del af projektet.
Hans, Maskiningeniør
Hans er maskiningeniør med speciale i design og dimensionering af pumper. Han har omfattende erfaring med at udvikle og optimere pumpesystemer til vandforsyningsprojekter. Hans arbejde er afgørende for at sikre, at vand kan transporteres pålideligt og effektivt gennem hele systemet (FN Verdensmål 6). Hans siger: “At designe pumper, der kan levere rent vand til afsidesliggende områder, giver mig en følelse af at gøre en reel forskel.”